Pasaulis nenumaldomai keičiasi. Bėgant metams gerokai didėja ir pokyčių tempas. Laidinių telefonų era truko šimtą metų, o pirmųjų mobiliųjų telefonų – vos tris dešimtmečius. Panašiai tiek pat laiko tęsėsi ir tikrasis automobilių su vidaus degimo varikliais aukso amžius: nuo 1990-ųjų iki 2020-ųjų.

Sakyti, kad baigėsi jų egzistencinis laikotarpis, dar negalima, tačiau pikas – jau praeityje. O vairuotojams tenka susitaikyti su tuo, jog dešinė koja greitu metu kontroliuos ne variklio sūkius, bet elektros įtampą, o dešinei rankai teks sugalvoti naują darbą, mat pavarų dėžės elektra varomuose automobiliuose tiesiog nėra.

Šie pokyčiai vieniems vairuotojams kelia įtampą ir slogulį, kitiems – nuostabą ir sumišimą, tretiems – džiugesį. Tačiau nė vieno iš mūsų emocijos tų pokyčių nesustabdys. O pasikeitimų spartą puikiai atskleidžia besikeičianti automobilių rinka ir pačių transporto priemonių galimybės, į naują lygį pakilusios kartu su įsibėgėjusiu elektromobilių bumu.

 

Prilygsta superautomobiliams

Ko gero, retai susimąstome, kad dalis vairuotojų šiandien važinėja automobiliais, arklio galių skaičiumi prilygstančiais 1990-ųjų laidos sportiniams „Ferrari“ ar „Lamborghini“. Daugybės net ir kompaktiškų šiuolaikinių automobilių pasiekiama galia jau perkopia ir 150–170 AG, nieko nestebina ir didesnę nei 200 AG galią išvystantys vidutinio dydžio modeliai. Dar toliau gamintojai žengia pristatydami elektros energija varomas transporto priemones.

Kaip pavyzdį paimkime vieną naujausių korėjiečių elektromobilių – „Kia EV6“. Vienoje iš savo vidutinių komplektacijų du šio modelio elektros motorai sukuria bendrą 325 AG galią ir 605 Nm sukimo momentą.

Tačiau jei grįžtume į paskutinį praeito amžiaus dešimtmetį, kai mūsų tėvai ir seneliai vairavo „Audi 80“ su 90 AG galią galingesnėse versijose pasiekiančiais varikliais, naują „Kia EV6“ galėtume lyginti su sportinėmis šimtus tūkstančių eurų kainuojančiomis kupė iš Italijos.

Vienas geriausiai pasaulyje žinomų tokių automobilių ženklų – „Ferrari“. Šį kartą „Kia EV6“ palyginkime su 1994–1999 metais gamintu modeliu F355. Pastarasis turėjo vos vieną variaciją – atmosferinis 3,5 l darbinio tūrio V8 variklis išvystė 380 AG ir 360 Nm.

Visa tai buvo komplektuojama su mechanine greičių dėže ir galiniais varomaisiais ratais. Tai – tikras vairuotojo automobilis, dar nepaliestas elektronikos amžiaus.

 

Neginčijami elektromobilio pranašumai

Tiems, kas išties mėgsta vairuoti, ko gero, malonu prisiminti senuosius nepatogius, garsiai burzgiančius sportinius automobilius. Tačiau šiandien vargu ar bent dalis mūsų pasirinktume tokį kasdienai vietoje modernaus šeimyninio elektromobilio.

Lygindamas abu šiuos modelius, žurnalo „Keturi ratai“ žurnalistas ir automobilių fotografas Egidijus Babelis sako, kad apskritai mažai žmonių šiandien rinktųsi 1990-aisiais pagamintą superautomobilį, nes jis bus mažas, nepatogus, garsiai birzgiantis, nepraktiškas ir brangiai išlaikomas.

„O elektromobilis bus gal netgi dinamiškesnis už tą superautomobilį ir puikiai tiks kasdieniam naudojimui. Iš transporto priemonės perspektyvos, šiuolaikinis elektromobilis bus absoliučiai visais atžvilgiais ir aspektais geresnis pasirinkimas“, – įsitikinęs „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys.

Ekspertas taip pat pastebi, kad jis pats vis dėlto būtų vienas iš tų retųjų, kuris pasirinktų mažiau komforto ir daugiau jaudulio suteikiantį herojų iš dešimtojo dešimtmečio.

 

Suteikia vis daugiau

Tačiau tai, kad vairuotojų poreikiai laikui bėgant liko panašūs, įrodo faktas, jog vienas svarbiausių veiksnių renkantis transporto priemonę vis dar yra variklio galia. Anksčiau perkant naują ar apynaujį automobilį 120 AG buvo daug, o dabar jau ir 300 AG patenkina ne kiekvieną vartotoją. E. Babelis sako, kad, didindami variklio galią, gamintojai vilioja pirkėją.

„Manau, natūralu, jog žmonės nori to automobilio, kuris gali suteikti daugiau emocijų. Jei lyginami modeliai yra panašūs, atitinka pirkėjo poreikius, norus, abu patinka ir panašiai kainuoja, žmogus visada rinksis  galingesnį, nes jis tiesiog teiks daugiau malonumo. Nors eisme didelė galia nėra būtina, turėti rezervą yra malonu ir smagu“, – teigia žurnalistas.

Sunkiausia šiandien lyginti šių plieninių žirgų kainas. Nuo 1995 iki 1999 metų naujas „Ferrari F355“ kainavo nuo 135 tūkst. iki maždaug 300 tūkst. JAV dolerių. Įvertinus infliaciją, šiandien toks naujas automobilis atsieitų nuo 252 tūkst. iki 510 tūkst. JAV dolerių (apie 231–468 tūkst. eurų).

Naudotas „Ferrari F355“ Vakarų Europos rinkose šiandien vis dar pasiutusiai brangus. Jo kaina siekia nuo 70 tūkst. iki 200 tūkst. eurų, priklausomai nuo stovio ir kėbulo tipo.

Tuo tarpu tokio pat greito, tylesnio, daugiau erdvės salone turinčio, pigiau važiuojančio ir dėl vairuotojų prielankumo ne laukiniu, o ramiu ir tvirtu charakteriu kovojančio „Kia EV6“ kaina šiandien svyruoja nuo 61,5 tūkst. iki 74 tūkst. eurų. Beje, tiek atsieina jau net 570 AG išvystanti elektros energija varomo šeimyninio SUV galingiausioji GT versija.